Svačiny mohou být nebezpečné, zvolte ty správné podle své dóši

V dnešním rychlém světě plném úkolů a honění času, jsme si vytvořili novou stravovací normu. Ta se skládá z rychlého občerstvení, energetických tyčinek či take-away smoothie, freshů a kávy, které vyplní čas mezi schůzkami, na cestách, zkrátka vždy, když potřebujeme rychle doplnit energii a zaplnit žaludek. Pokud se takové svačiny stanou pravidlem, pak se mohou výrazně začít podepsat na našem zdraví. Nesmí se z nich stát každodenní rutina a nesmí převzít roli hlavních jídel. Máme pro vás tipy na vhodné svačiny pro všechny tři dóši.

Ájurvédský pohled na svačiny

V ájurvédě se používá oblíbené rčení: „Jsi to, co trávíš.“ Na tom, jak vstřebáváme a vylučujeme potraviny, které jíme, záleží stejně tak jako na vlastnostech potravin, které vybíráme a připravujeme. Zásadní je také to, zda jíme ve stresu nebo v klidu. Dle toho naše tělo vstřebá živiny.

Pokud se naopak dopouštíme obvyklého mlsání, je to často proto, že jsme se během jídla dostatečně nenajedli, jídlo jsme úplně vynechali nebo jíme pro zábavu, ze zvyku či z povinnosti. V kterémkoli z těchto případů může jídlo v rozrušení, ať už fyzickém nebo emocionálním, uvést tělo do stavu stresu a zanechat v nás zažívací potíže, nadýmání a kolísavou hladinu energie. Samozřejmě existují situace, kdy takové rychlé svačiny potřebujeme. V těchto chvílích může být užitečné vědět, které svačiny přinesou spíše rovnováhu než vyčerpání.

Výživné svačiny pro dóšu VÁTA:

Pro ty, kteří mají konstituci váta, může volba svačin, které poskytují teplou a uzemňující výživu, pomoci snížit suché, lehké a drsné vlastnosti této dóši.

Pohyblivá a nestálá povaha váty vyžaduje především rutinu, takže je nutné dodržovat tři pevná jídla během dne a podle potřeby lehčí odpolední svačinu. Pak děláte to nejlepší pro své trávení, tak pro hladinu energie.

Obecně platí, že při slabším trávicím ohni (agni) a sklonu k suchosti je dobré vyhýbat se typickým svačinám jako jsou krekry, chipsy, popcorn, sušenky, sušené ovoce nebo nadměrné množství syrových potravin. Místo toho volte přirozeně sladké, teplé, mastné a tepelně upravené potraviny.

Následující jednoduché svačiny jsou vhodnou volbou pro vátu:

  • Teplý rýžový nápoj s datlemi a kořením (RECEPT v příštím článku)

  • Namočené meruňky

  • Vařená jablka s ghí a rozinkami

  • Plněné datle (ghí, tahini, slunečnicové máslo, mandlové máslo)

  • Avokádo nebo guacamole

Výživné svačiny pro dóšu PITTA:

Pro ty, kteří mají konstituci pitta je při hladu vhodné zvolit svačinu, která je chladivá, ale zároveň vydatná.

Pitta může být hnacím motorem nenasytného apetitu, proto je velmi důležité zajistit, abyste při snídani, obědě a večeři jedli dostatek kvalitních potravin, které vás uspokojí, zejména pokud jste příliš aktivní.

Dlouhá období půstu pittě neprospívají. Příliš aktivní a nedostatečně nasycené tělo může totiž vést k rychlému vyhoření.

Následující jednoduché svačiny jsou vhodnou volbou pro pittu:

  • Kokosové kuličky plné energie (RECEPT v příštím článku)

  • Čerstvé ovoce

  • Okurky, cukety nebo mrkvové tyčinky

  • Hrst namočených blanšírovaných mandlí

  • Růžová voda nebo fenyklové lassi

Výživné svačiny pro dóšu KAPHA:

Pro ty, kteří mají konstituci kapha je nejlepší zcela vynechat svačiny a zaměřit se na čtyř až pěti hodinový odstup mezi jídly, aby se zlepšilo celkové trávení. Zejména pokud máte sklon k pomalému trávení.

Obecně lze říci, že kaphu uklidňující strava je taková, která přináší lehké, hřejivé a vysušující vlastnosti, aby vyvážila husté, chladné a vlhké prvky země a vody, které dóšu kapha tvoří.

Potraviny, kterým je třeba se vyhnout jsou zcela jistě: studené nápoje, mražené potraviny, zmrzlina, sladké pochutiny, příliš kyselé nebo hutné sladké ovoce jako jsou banány, mastná nebo smažená jídla nebo silně solené potraviny.

Následující jednoduché svačiny jsou vhodnou volbou pro kaphu:

  • Kapustové chipsy (RECEPT v příštím článku)

  • Čerstvý zázvorový čaj s medem

  • Popcorn s kurkumovým kořením

  • Rýžové koláčky s bylinkovým ghí nebo s kimči

  • Pečené jablko s hřebíčkem a skořicí

3 RECEPTY na jednoduchou svačinu pro jednotlivé dóši uvedeme ve středu.

Připravila: Barbora Vojtová

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Copyright © 2017 Ayurvedic Breakfast Všechna práva vyhrazena

Tyto internetové stránky používají soubory cookies. Cookies můžete zakázat v nastavení vašeho prohlížeče. Více informací.
Správce webu Jakub Mašek - Clocan

Napište nám e-mail na ayurvedicbreakfast@novinynanovinky.cz
Black Swan Media, Na Poříčí 25, 110 00 Praha 1

Zdravé články do e-mailu?

Odesláním osobních údajů dáváte souhlas se zpracováním osobních údajů pro potřeby marketingových aktivit společnosti PLANKVADRAT, s.r.o.

Formulář byl odeslán, děkujeme.