Tipy na letní snídaně inspirované ájurvédou

Po ránu v nás po celý rok převládá zejména dóša Kapha. Ta má vlastnosti těžké, vlhké, pomalé, studené a sladké. Náš trávicí oheň agni se po ráno ještě nestačil pořádně rozehřát. Zejména v létě se navíc mnoho lidí potýká s nechutenstvím. Nejen po ránu. V létě nás také provází častěji pocit nadýmání a plnosti. Jak to všechno zmírnit?

Jaká doporučení nám na léto dává ájurvéda, abychom mohli začít den plny lehkosti a energie? Dáme vám několik tipů:

Snadná stravitelnost

Výhodou léta je, že jsou zahrady plné čerstvých plodin, které můžete pro své snídaně využít. Natrhejte si jahody, maliny, borůvky, které přidáte do kaší z lehkých snadno stravitelných obilovin. Můžete si připravit např. rýžovou kaši s jablečným pyré se skořicí nebo se švestkovým kompotem. Ale také ovesné vločky s povařenými hruškami a nakrájenými fíky. Semínka a oříšky přidejte vždy podle vaší chutí a v množství, které vám sedí. Pokud vám syrové ovoce činí zažívací potíže, pak jej používejte v podobě pyré, marmelád nebo upečené v troubě. Snídaně může být vlažná nebo teplá i v létě.

Chlaďte a hydratuje

Tělo má v létě tendenci rychle ztrácet vlhkost a přehřívat se. Takže pokud nemáte problémy s trávením syrového ovoce, pak je ideální tělu dopřávat chladivé a hydratační ingredience jako je šťavnaté ovoce (borůvky, třešně, ostružiny, …), lehké obiloviny (rýžové nebo ovesné vločky) a to v kombinaci se zdravými tuky – ghí, kokosový olej, kokosový jogurt nebo mandle…

Respektujte vlastní individualitu

Každý jsme jiný a reagujeme na různé potraviny různým způsobem, takže existuje univerzální pravidlo pro všechny – jezte jen to, co právě vy dobře trávíte a snášíte.

  • Co je vhodné pro Vátu? Sladké ovoce, které je snadno stravitelné (dušené nebo vařené hrušky a jablka, banány, borůvky, jahody, papája, ananas, mango, broskve, pomeranče, švestky). Pokud je Váta zvýšená a trávení zhoršené, je nejlepší, když ovoce lehce povaříte v trošce vody na pánvi nebo uvaříte v páře. Váta také může bez problémů používat přírodní sladidla jako jsou datle, rozinky nebo třeba ořechová másla. Na zklidnění Váty funguje skvěle skořice.

  • Co je vhodné pro Pittu? Sladké, ale také chladivé ovoce (sladké hrušky a jablka, borůvky, čerstvé fíky, meruňky, meloun). Nahraďte tahini nebo arašídové máslo spíše mandlovým či kešu máslem a místo medu dejte přednost javorovému sirupu nebo datlím. Kokosový olej a ghí jsou pro pittu také velice příznivé. Obzvláště dobře se pro Pittu hodí několik čerstvých lístků máty nebo chladivé koření jako je např. vanilka nebo kardamom.

  • Co je vhodné pro Kaphu? Pro Kaphu je obzvláště vhodné lehké ovoce, které je ale spíše víc trpké než sladké (jablka, hrušky, bobule, třešně, švestky). Ke slazení používejte v případě Kaphy nejlépe med.

Zralé a sezónní

Pokud je to alespoň trochu možné, jezte co nejvíce přirozeně zdravé a sezónní ovoce.

Naslouchejte svému tělu

Jezte jen tehdy, kdy si vaše tělo o jídlo žádá. Přemýšlejte o tom, co si dáte na talíř a na jídlo se soustřeďte. Tak si jej vychutnáte v jeho maximálním potenciálu a tělu zároveň nejlépe sedne.

Připravila: Barbora Vojtová

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Instagram

Instagram has returned invalid data.

Sledujte nás!

Copyright © 2017 Ayurvedic Breakfast Všechna práva vyhrazena

Tyto internetové stránky používají soubory cookies. Cookies můžete zakázat v nastavení vašeho prohlížeče. Více informací.
Správce webu Jakub Mašek - Clocan

Napište nám e-mail na ayurvedicbreakfast@novinynanovinky.cz
Black Swan Media, Na Poříčí 25, 110 00 Praha 1

Zdravé články do e-mailu?

Odesláním osobních údajů dáváte souhlas se zpracováním osobních údajů pro potřeby marketingových aktivit společnosti PLANKVADRAT, s.r.o.

Formulář byl odeslán, děkujeme.