Inspirujme se našimi předky a principy na jednoduchou stravu

Ohlédněme se na malý moment do minulosti. Naši předkové by nám dnes mohli být geniálním příkladem co do životního stylu. Zejména co se týče pohybu, ekologie – aniž by tehdy tušili, co to vlastně je, ale chovali se tak přirozeně – a také co se týče jídelníčku. Obsahoval totiž výhradně sezónní a lokální potraviny v jejich prosté podobě. Na rozdíl od současných fast foodů postavených na překombinovaných ingrediencích.

Dnes je gastronomický svět plný překombinovaných chutí, vůní, ingrediencí, ale hlavně polotovarů a náhražek. Jistě, kolikrát si to ani neuvědomujeme, protože to bereme jako samozřejmost a naše tělo si na takovou nálož vlastně zvyklo. Fast foody to umí dokonale – namixovat slané, sladké, kyselé, pálivé. Dalo by se říct, že se vlastně tak trochu inspirovaly – ač jistě ne záměrně – principy ájurvédské stravy, která dbá na vyváženost chutí v každém jídle, aby si dodatečně tělo neříkalo o chuť, která mu v jídle chyběla. Bohužel v případě fast foodů je to ve zcela jiné podobě. V podobě nezdravých ingrediencí, na rozdíl od ájurvédské kuchyně.

Vraťme se ale ještě na okamžik k našim předkům. K jednoduchosti a logičnosti toho, co pěstovali a jedli. Stačilo by, kdybychom si od nich převzali špetku jejich přemýšlení o jídle a uchýlili se k prostým kombinacím stravy a ohlíželi se přitom na přírodu. V tom, co v ní aktuálně roste a v tom, jaký na ni mají naše činy dopad. Jistě, nelze se vrátit do minulosti, ale lze si z ní vzít inspiraci.

Zejména pro ty, kteří se zotavují z nemoci, chtějí se zbavit několika kil navíc nebo omladit a pročistit své tělo, pak je správné kombinování potravin nanejvýš důležité. Řiďte se přitom jednoduchostí. Proč? Protože každá ingredience vyžaduje od střev samostatné enzymy a pozornost. S jednoduššími kombinacemi potravin se naše tělo může soustředit na každou složku potravy bez zbytečně velkého množství energie.

Zde je několik obecných principů:

  • V jednom jídle snězte maximálně tři hlavní ingredience.

  • Vyhněte se míchání živočišných a rostlinných bílkovin jako jsou například fazole a maso.

  • Jezte živočišné bílkoviny pouze s listovou zeleninou nebo s rýží.

  • Vyhněte se konzumaci ovoce do dvou hodin po jídle. Tvoří v žaludku kyselé šťávy.

  • Vyhněte se také konzumaci mléčných výrobků, včetně sýrů, do dvou hodin po jídle. Mléko se v žaludku sráží, pokud se smísí s jinými potravinami.

  • Protichůdné účinky potravin se sníží v případě, že je vaříte dohromady. Jejich vlastnosti se tím prolínají. Příkladem jsou polévky.

Nejčastější nevhodné kombinace potravin, kterým se vyhnout:

  • Sendvič nebo cheeseburger – je kombinací mouky se syrovou zeleninou, vařeným masem a fermentovanými potravinami jako je např. sýr, zakysaná smetana nebo ocet.

  • Jogurt s ovocem.

  • Burritos – často obsahuje zeleninu s živočišnými bílkovinami, konkrétně fazole a maso. K tomu se navíc podávají mléčné výrobky jako je zakysaná smetana a sýr. A často se zde také kombinují syrová a vařená rajčata.

  • Pizza.

Říká se, že v jednoduchosti je krása. A v případě potravin to platí doslova!

Připravila: Barbora Vojtová

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Instagram

Instagram has returned invalid data.

Sledujte nás!

Copyright © 2017 Ayurvedic Breakfast Všechna práva vyhrazena

Tyto internetové stránky používají soubory cookies. Cookies můžete zakázat v nastavení vašeho prohlížeče. Více informací.
Správce webu Jakub Mašek - Clocan

Napište nám e-mail na ayurvedicbreakfast@novinynanovinky.cz
Black Swan Media, Na Poříčí 25, 110 00 Praha 1

Zdravé články do e-mailu?

Odesláním osobních údajů dáváte souhlas se zpracováním osobních údajů pro potřeby marketingových aktivit společnosti PLANKVADRAT, s.r.o.

Formulář byl odeslán, děkujeme.