Vhodnými potravinami vyladíte zimní nerovnováhu

Zhluboka se nadechněte, je tady zima. Příroda a zvířata v ní se oddávají zimnímu spánku, dny jsou krátké, noci studené a dlouhé. Pro zimu je charakteristický její zvláštní klid, pojďme toho využít a přesměrovat jej v naší vlastní energii. Jak? Třeba vhodnými potravinami!

Zimní období je dokonalým protipólem k rychlému tempu léta a podzimu. Je to čas odpočinku, přemýšlení, udržování prostoru, vizí, zimního spánku a přesměrování části energie, která je zaměřena na vnější svět směrem dovnitř. I klidná, mírumilovná povaha zimy může někdy působit trochu tísnivě, vyvolávat v nás pocity stagnace nebo nedostatku inspirace. Každé roční období působí na každého z nás individuálně, někdo si vychutnává horkost léta, jiný ji nesnáší, někdo miluje hrátky ve sněhu, jiný leží raději pod dekou doma.

Výkyvy v ročních obdobích způsobují vnitřní nerovnováhu, kterou však dokáže zharmonizovat příslušný sezónní režim. Přizpůsobíte-li svůj jídelníček a životní styl tak, aby lépe vyhovoval měnícím se ročním obdobím, můžete výrazně snížit pravděpodobnost jakýchkoli sezónně vyvolaných nerovnováh. Zde je seznam zimních potravin doporučovaných významnými osobnostmi ájurvédské komunity, včetně Johna Douillarda nebo Vasanta a Ushy Ladových. Příklady potravin vhodných pro zimní období:

OVOCE:

Jablka (vařená) – Banány – Datle – Fíky – Grapefruit – Limety, citrony, pomeranče – Papája – Sušené švestky (namočené) – Mandarinky

ZELENINA:

Červená řepa – Růžičková kapusta – Mrkev – Chilli papričky – Kukuřice – Lilek – Česnek – Zelené fazolky – Houby – Pórek a cibule – Brambory – Špenát – Zimní dýně

OBILOVINY:

Amarant – Ječmen – Pohanka- Kukuřice – Proso – Oves – Quinoa – Rýže basmati a natural – Žito – Seitan – Pšenice

LUŠTĚNINY:

Čočka (hnědá a červená) – Miso – Fazole – Tempeh – Tofu – Hrách – Urad Dal

OŘECHY:

Mandle – Kešu ořechy – Lískové ořechy – Makadamové ořechy – Arašídy – Pekanové ořechy – Piniové oříšky – Pistácie – Vlašské ořechy – Dýňová semínka – Slunečnicová semínka

MLÉČNÉ VÝROBKY:

Máslo – Sýr Cottage – Kravské a kozí mléko (ne studené) – Zakysaná smetana

ŽIVOČIŠNÉ PRODUKTY:

Drůbež a vejce – Sladkovodní ryby – Krevety – Zvěřina

OLEJE:

Mandlový olej – Kukuřičný olej – Olej z lněných semínek – Ghee – Hořčičný olej – Olivový olej – Sezamový olej – Slunečnicový olej

SLADIDLA:

Med – Třtinový cukr – Melasa

KOŘENÍ – všechna koření mohou být v zimních měsících podpůrná

MINIMUM – vyhněte se mraženým potravinám, stejně jako potravinám, které jsou studené, vlhké nebo příliš sladké, těžké či mastné.

Možná také zjistíte, že vaše tělo dobře reaguje na občasný jednodenní půst s vodou, čaji nebo džusy. Ale s půstem buďte v chladných obdobích opatrní. V zimě si také můžete dopřát jíst víc vejce (zejména pošírovaná nebo vařená natvrdo) a maso jako je kuřecí, krůtí a zvěřina. Před nebo po večeři není špatná ani sklenka suchého červeného vína.

V zimě volte obecně pomalejší a klidnější tempo. Zima je ideálním obdobím pro navazování smysluplných vztahů a pro společenský život, ale vyvažujte svou společenskost klidnými chvílemi, rozjímáním a tichem. Koneckonců pomalé a těžké zimní měsíce nabízejí vzácnou příležitost k tomu, abychom se stáhli do ústraní a měli čas sami na sebe.

Připravila: Barbora Vojtová

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Instagram

Instagram has returned invalid data.

Sledujte nás!

Copyright © 2017 Ayurvedic Breakfast Všechna práva vyhrazena

Tyto internetové stránky používají soubory cookies. Cookies můžete zakázat v nastavení vašeho prohlížeče. Více informací.
Správce webu Jakub Mašek - Clocan

Napište nám e-mail na ayurvedicbreakfast@novinynanovinky.cz
Black Swan Media, Na Poříčí 25, 110 00 Praha 1

Zdravé články do e-mailu?

Odesláním osobních údajů dáváte souhlas se zpracováním osobních údajů pro potřeby marketingových aktivit společnosti PLANKVADRAT, s.r.o.

Formulář byl odeslán, děkujeme.