Jak ve zdraví zvládnout podzim a zimu – období váty?

Na podzim a v zimě je nejaktivnější dóšou váta. Váta je pohyblivá, rychle se měnící dóša, která se ale dokáže rychle adaptovat. Například na příznivé změny ve stravě. Vhodné jídlo, které vátu zklidňuje, pak umí hladinu energie vyrovnávat a pomáhá nám cítit se klidnější, vyrovnanější a šťastnější.

Váta nám může občas znepříjemňovat trávení, proto patří – obzvláště v tomto období – mezi nejvhodnější stravu dobře a dlouho vařená jídla jako je dušená zelenina a maso, dhaly, polévky, těstoviny, pomalu vařené – i ovocné – nákypy nebo čerstvě upečený chléb.

Než nastane období jara, kterému vládne hlavně kapha a po něm přebere na letní sezónu žezlo dóša pitta, zkusme se zaměřit na vyladění váty. Zde je několik tipů:

Snažte se PROHŘÍVAT vaše trávení. Používejte co nejčastěji zázvor, skořici, fenykl a kardamom. Okamžitým způsobem, jak zklidnit vátu, je přisypávat toto koření přímo u stolu do svého jídla nebo ještě lépe jej používat už při vaření.

Dávejte přednost TEPLÝM ingrediencím jako je teplé mléko a ghí, teplé polévky a dlouho vařené dušené pokrmy, vařené obiloviny a čerstvě upečený chléb. Tyto ingredience v teplé variantě příjemně zklidňují a prospívají naší mysli i tělu.

Při pocitu nervozity, obavách nebo úzkosti vyzkoušejte misku horké OVESNÉ KAŠE nebo hrnek krémové zeleninové polévky. Ty vám v takových situacích pomohou mnohem lépe než například přeslazený nápoj nebo tyčinka plná nezdravých cukrů.

Pijte dostatečné množství horkých nebo alespoň ohřátých TEKUTIN – zejména bylinných a kořeněných čajů – a vyhýbejte se ledovým a syceným nápojům, které vátu výrazně zhoršují.

V době oběda pijte LASSI, tradiční indický nápoj z jogurtu a vody, který pomáhá zbavit tělo přebytečné váty.

K snídani si dopřávejte nejlépe teplé CEREÁLIE či přímo vařené obiloviny.

Zastavte se přesně V POLEDNE, kdy je trávení nejsilnější, takže byste si měli vychutnat v klidu hlavní jídlo dne – teplý oběd.

Pro povzbuzení energie si během odpoledne – mezi 15 a 16 hodinou – dopřejte šálek čaje na harmonizaci váty a k tomu několik DATLÍ nebo jiné sušené ovoce.

K večeři si místo studeného salátu uvařte horkou POLÉVKU, k ní chléb s máslem a na závěr můžete přidat teplý dezert – například jablečný koláč nebo datlový pudink.

VYHNĚTE se pozdním večeřím, zkuste jíst alespoň dvě hodiny předtím, než jdete spát, bude se vám lépe usínat i vstávat.

Na dobrou noc si v tomto období váty dopřejte hrníček TEPLÉHO MLÉKA s kardamomem, zázvorem, muškátovým oříškem a špetkou třtinového cukru či s medem. Pohladí vaše bříško před spaním a příjemně zklidní mysl.

Připravila: Barbora Vojtová

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Instagram

Instagram did not return a 200.

Sledujte nás!

Copyright © 2017 Ayurvedic Breakfast Všechna práva vyhrazena

Tyto internetové stránky používají soubory cookies. Cookies můžete zakázat v nastavení vašeho prohlížeče. Více informací.
Správce webu Jakub Mašek - Clocan

Napište nám e-mail na ayurvedicbreakfast@novinynanovinky.cz
Black Swan Media, Na Poříčí 25, 110 00 Praha 1

Zdravé články do e-mailu?

Odesláním osobních údajů dáváte souhlas se zpracováním osobních údajů pro potřeby marketingových aktivit společnosti PLANKVADRAT, s.r.o.

Formulář byl odeslán, děkujeme.