Přes ájurvédu jsem se konečně pochopila

„Když najdeme cestu sami k sobě, můžeme si být sami tím nejlepším lékařem,“ říká Michaela Holubová a dodává, že od doby, kdy začala studovat ájurvédu se na svět dívá ájurvédskou optikou – jako přes kouzelné brýle.

Můžete popsat váš první kontakt s ájurvédou a v čem vás učarovala?

S ájurvédou jsem se poprvé setkala před sedmi lety, kdy jsem hledala způsob stravování, který by mi vyhovoval. Tehdy jsem si přečetla článek o ájurvédě v lifestylovém časopisu a velmi mne zaujal. Zejména to, že se ke každému přistupuje individuálně a každému vyhovuje něco jiného. To mi dávalo velký smysl. Objednala jsem se tedy na konzultaci a byla jsem ohromena, zejména konstituční diagnostikou. Jak o mně mohl cizí člověk vědět tolik věcí jen ze čtení tepu a několika otázek? Na radu terapeutky jsem udělala menší změny ve svém stravování a denním režimu a výsledky byly znát téměř okamžitě. Začala jsem tedy o ájurvédě číst knihy, následně jsem vystudovala ájurvédskou gurukulu a má fascinace se dále jen prohlubovala. Najednou mi vše do sebe začalo zapadat. Začala jsem chápat širší souvislosti, příčinu a následek zdravotních obtíží, dóšický cyklus atd. Ájurvéda se svými příbuznými védskými naukami mi dala odpověď na veškeré otázky, které jsem kdy měla. Ráda bych zde poděkovala paní MUDr. Martině Ziskové, která mi byla a stále je úžasnou učitelkou. Velmi obdivuji nejen její obrovské znalosti, ale zejména přístup, který k ájurvédě a pacientům má a který se snažím následovat.

Co vám tedy vstup ájurvédy do vašeho života přinesl?

Největší změnou pro mne bylo to, že jsem konečně pochopila samu sebe. Porozumění jednotlivým konstitucím mi doslova změnilo pohled na svět. Snažím se snižovat přehnané nároky, které sama na sebe mám a mít pochopení pro své tělo, které zkrátka nebylo stvořeno k tomu, abych jej extrémně přetěžovala. Snažím se vědomě zpomalovat, pravidelně relaxovat a být sama na sebe hodná. Naopak zase vím, že má konstituce mi poskytuje velkou dávku empatie, kreativity a pevnou vůli. Od mého studia je ájurvéda nedílnou součástí mého života. Je to jako bych si nasadila kouzelné brýle a od té doby na svět pohlížím ájurvédskou optikou. Ať už se přes ně dívám na okolní přírodu nebo na své přátele, vše již vnímám také z pohledu tridóši a triguny. Když se ráno probudím, automaticky zhodnotím svůj aktuální stav a snažím se tomu přizpůsobit svůj den, stravu a aktivitu. To vše mi pomohlo zvládnout náročné roky, kdy jsem byla studentkou gurukuly, pracovala a zároveň jsem byla těhotná a následně studovala s malým miminkem.

Jaký a odkud je váš dosud nejsilnější ájurvédský zážitek?

Můj nejsilnější ájurvédský zážitek pochází z ájurvédské univerzity a nemocnice Gomantak v Indii, kde jsem zakončila své formální studium. Jedná se o výlučně ájurvédskou nemocnici s tradičním přístupem. V první řadě jsem byla ohromena organizačním rozdělením nemocnice a komplexností péče. Jako pacient/ka se první dostanete na ambulanci, kde vás lékař vyšetří a buď vám nařídí ambulantní léčbu nebo vás pošle na další oddělení jako chirurgie, paňčakarma, ORL. Po léčbě pokračujete na oddělení prevence, kde vám navrhnou například jóga sestavu na míru nebo jídelníček, aby se vám zdravotní problémy už nevrátily. Také léky si zde připravují sami z vlastních bylin. Nadchla mě zejména jednoduchost a efektivnost zdejší léčby. Viděla jsem velmi závažnou gangrénu u diabetického pacienta, kterému chtěli v jiné nemocnici nohu amputovat a zde ji zachránili pomocí triphaly. Současně u něj léčili diabetes, aby se v budoucnu předešlo opakování tohoto problému.

Na základě vlastní zkušenosti jste se rozhodla ájurvédu předávat dál, v jaké podobě?

S klienty pracuji individuálně. Při konzultaci zjišťuji pomocí otázek a pulsové diagnostiky odpovědi na tři hlavní otázky:

První: Komu se daný zdravotní problém děje, nebo-li jaké konstituce je klient, v jakém stavu se aktuálně nachází, a jaký životní příběh má za sebou.

Druhá: Co se mu děje – jaké má symptomy a kdy se objevují. Zde určuji, která dóša je za problém zodpovědná.

Třetí: Kde v těle se nachází příčina problému? Někdy se stává, že příčina problému je jinde než problém samotný. Například zácpa někdy může být příčinou bolestí hlavy.

Po odhalení příčiny sestavíme spolu s klientem plán léčby, může to být změna ve stravování, denních návycích nebo byliny, dechové technicky, případně další ájurvédské terapie. Mým cílem je naučit klienta o sebe pečovat tak, aby mých služeb v budoucnu již nepotřeboval. Osobně vidím velkou sílu a možnosti v jemnohmotnějších terapiích jako je práce se smysly, jejichž špatné využívání způsobuje mnoho problému – jak na fyzické úrovni, tak na úrovni mentální.

Mohla byste nám prozradit 3 ájurvédské tipy, které člověk může začít téměř okamžitě uplatňovat v běžném životě pro posílení těla i mysli?

Začnu naprosto jednoduchým a praktickým tipem. Pijte teplou vodu. Převařená teplá voda dokáže prohřát organismus, pomáhá odplavit nahromaděné toxiny z těla, pročistit střeva, rozproudit krevní oběh a podpořit trávení. Velmi příznivě působí na Vátu a Kaphu a pomůže vám tak ve zdraví přečkat chladné období roku.

Zkuste se na sebe naladit a začít se pozorovat. Jak se cítím, když sním smažený sýr? Opravdu mi dělá dobře salát k večeři? Kolik mám dnes energie a chci jít vlastně vůbec běhat? Věřím tomu, že když najdeme cestu sami k sobě, můžeme si být sami tím nejlepším lékařem. Není to tak těžké, zkuste se na začátku zaměřit na to, jak se cítíte po různých jídlech a aktivitách a svému tělu naslouchejte. Pokud jste ve velké nerovnováze, může vás to táhnout i k tomu, co vám neprospívá. V tom případě se na to podívejte z delšího časového odstupu. Ano, hned po dortíku mi bylo skvěle, ale jak je mi teď o dvě hodiny později? Nebo fakt, že jste se po ranním běhu cítili skvěle, ale nyní již nemáte dostatek energie na zbytek dne? Případně to může být i opačně. Po běhu vás vše bolelo a cítili jste se příšerně, ale teď se cítíte velmi čile a energie máte na rozdávání.

Pravidelně odpočívejte a dělejte to, co vám přináší radost. Čtení knížky, zahradničení nebo jóga je skvělá relaxace, což samozřejmě také doporučuji. Zkuste do svého dne pravidelně zařadit deset minut odpočinek vleže nebo si tzv. „hoďte nohy nahoru“. Tělo tak získá čas na regeneraci, nervová soustava se zklidní a stejně tak i dech. Vy se můžete opět více naladit na to, jak se zrovna cítíte a případně podle toho upravit své plány. Zkuste nepodvádět a neprojíždět u toho Instagram nebo poslouchat podcast. Oči pěkně zavřete a sluchu dopřejte klid. Uvidíte, jak vás toto krátké zastavení osvěží.

Michaela Holubová

Michaela je ájurvédská terapeutka, která poskytuje individuální konzultace a následné ájurvédské terapie. Pomáhá řešit zdravotní a psychické potíže a věnuje se také prevenci. Konzultace poskytuje v Praze nebo online. Více na:https://www.dotekajurvedy.cz/ nebo na Facebooku ZDE či na Instagramu ZDE

Michaela doporučuje pro jeden z dalších rozhovorů:

Martinu Ferencovou, které si velmi váží pro její empatii a laskavý přístup ke klientům.

Připravila: Barbora Vojtová

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Instagram

Instagram did not return a 200.

Sledujte nás!

Copyright © 2017 Ayurvedic Breakfast Všechna práva vyhrazena

Tyto internetové stránky používají soubory cookies. Cookies můžete zakázat v nastavení vašeho prohlížeče. Více informací.
Správce webu Jakub Mašek - Clocan

Napište nám e-mail na ayurvedicbreakfast@novinynanovinky.cz
Black Swan Media, Na Poříčí 25, 110 00 Praha 1

Zdravé články do e-mailu?

Odesláním osobních údajů dáváte souhlas se zpracováním osobních údajů pro potřeby marketingových aktivit společnosti PLANKVADRAT, s.r.o.

Formulář byl odeslán, děkujeme.