Jen se usmívám, když někdo pronese, že je něco náhoda

„Zdravý člověk potřebuje k životu čistý vzduch, čistou vodu, čisté jídlo a čisté myšlenky,“ popisuje základní tezi George Easseyho z knihy Esence Ájurvédy Stanislava Tremlová, která vnímá, že se aktuální společnost mění „proájurvédsky“.

Můžete popsat váš první kontakt s ájurvédou a v čem vás učarovala?

Abhyanga, neboli ájurvédská olejová masáž celého těla telpým sezamovým olejem, po které následuje odpočinek v parní bylinné lázni ve svédana boxu (napařovací lehátko s hlavou venku). V mém případě provedená v mých asi dvaceti ve Zlínském kraji starším sportovním masérem, který našel lásku k ájurvédě zcela nečekaně a praktikoval ji na široké veřejnosti velmi světsky, avšak srdečně, přes masáže.

Další krok byl přes jógu, konkrétně nezapomenutelnou Lenku Nezvalovou, kam mě přivedla moje drahá přítelkyně a jóga terapeutka Petra Plutnarová. Jóga je pro mě úchvatná v tom, že přes fyzické tělo dokáže bez očekávání otevírat další nefyzické možnosti lidské bytosti.

Třetí silné setkání s ájurvédou bylo v roce 2013 na Srí Lance, to už jsem věděla, že chci vědět opravdu více a začala jsem číst knihy. V roce 2016 jsem před početím chtěla jet na pančakarmu do Indie, ale tehdy jsem neměla kontakt na autentické místo, proto jsem absolvovala jen domácí očistu dle knihy německé lékařky Karin Pirc – Matka a dítě.

Po narození dcery v březnu 2017 mi kamarádka řekla o škole paní doktorky Ziskové, kam jsem v září nastoupila. Dodnes bezmezně obdivuji její i naše odhodlání. V gurukule jsem teprve poznala, jak hluboká ájurvéda je.

Začala jste ji tedy aplikovat ve svém životě – jak a co to mělo/ má za efekt?

Asi nejvíce jsem vycházela ze základní teze George Easseyho, který ve své knize Esence Ájurvédy popisuje, že zdravý člověk potřebuje k životu čistý vzduch, čistou vodu, čisté jídlo a čisté myšlenky. Myšlenky jsou energií, vibrací, která dokáže tvořit to, kdo jsme a jaký život žijeme. Díky józe se mi postupně otevíraly cesty ke sdílenému poli energie, takové nepopsatelné pochopení toho, že vše se děje tak, jak má a že je možné cokoliv. Dnes už se jen usmívám, když někdo pronese „to je ale náhoda“.

Konkrétně jsem začala ájurvédu aplikovat u jídla: kvalitní suroviny, co nejvíce čerstvých ingrediencí, nejlépe sezóních, minimum mražených věcí, idálně každý den čerstvě vařené jídlo. Dále kopírování denního rytmu slunce a ročních období, tj. největší teplé jídlo, když je slunce nejvýše na obloze. Vstávání před rozbřeskem, ranní praxe jógy/meditace, usínání po setmění. V zimě uznávám, že je to nepraktické a téměř neproveditelné, avšak ájurvéda není striktní a adaptuje se na lokální poměry, je tedy ideální jít spát dříve, než v létě. Já mám vyzkoušeno kolem 21 hod. Ráno horká voda s medem a citronem/limetou na lačno po vyčištění zubů a jazyka škrabkou. Olejování se denně sezamovým olejem. To jsou cca po deseti letech mé zavedené praktiky, ze kterých však tu a tam – často i na delší období – bez výčitek odbočím.

Jaký a odkud je váš dosud nejsilnější ájurvédský zážitek?

Tak ty mám aktuálně dva. Jeden docela čerstvý – možná proto tak silný, ale opravdu niterný a osobní, až nevím, zda se to sem hodí. Z hlediska ájurvédy je ale stěžejní a já jej považuji za velkou odměnu. V mém defaultním nastavení – tedy ájurvédsky „prakrti“ – je velkou měrou zastoupená váta, která se projevuje především velkou tendencí k náchylnosti na veškeré změny – prostředí, společnosti, počasí, aj. Tyto změny se často projevují nerovnováhou ve vyměšování, které je velmi nepravidelné. Toto jsem absolvovala vždy a všude a ájurvédská podstata zdravého vyměšování hned po probuzení bez jakéhokoliv jídla, pití, či pohybu pro mě byla nejvyšší formou sci-fi. Až do letošního jara, kdy jsem i já živoucím úkazem tohoto zázraku, který je pro mě aktuálně opravdu nejsilnějším ájurvédským zážitkem.

Nedokážu zde však nezmínit naši klinickou praxi ve fakultní nemocnici Gomantak v indickém městě Goa. Z třiatřiceti začínajících ájurvédskch nadšenců se nás po třech letech do Indie podívalo deset. A byla to opravdu odměna! Nikde jsem neviděla větší vědění. V Indii je stejně jako u nás primární západní medicína, která je součástí i studia ájurvédy, čili každý ájurvédský lékař dokáže posoudit zdravotní stav z obou hledisek, což je z mého pohledu fenomenální. Navíc studium ájurvédy vychází vesměs z memorování šlók v sanskrtu, které se studenti učí jako básničky. Dokonce ve farmakologii se učí básničkou nazpaměť, jak se který lék vyrábí, a to si pak pamatují napořád, stejně tak jako například my Máchův Máj. To mi bralo dech.

Na základě vlastní zkušenosti jste se ji rozhodla předávat dál, v jaké podobě, komu a kde?

Po dokončení studia jsem pochopila, že nejsem schopná pojmout hloubku studia ájurvédy v takovém rozsahu, jak se učí v Indii a že sice znám systém a umím dobře praktikovat, ale pro lidi s vážným zdravotním problémem potřebuji konzultovat diagnózu s odborníkem. Díky navázanému přátelství s indickými interny, kteří jsou dnes již lékaři v ájurvédských nemocnicích, jsem schopná provádět konzultace spolu s nimi a provádět pak terapii dle jejich diagnózy s průběžnou konzultací.

Mám ekonomické vzdělání a po mateřské jsem se vrátila mezi „velké kluky“ z real estate a investičního bankovnictví. Nerozdávám nevyžádané rady, ale denně vidím, jak se vnímání společnosti mění z mého pohledu „proájurvédsky“. Z téměř čistě ženského světa jógy a ájurvédy vnímám svůj posun do převážně mužské racionální společnosti jako příjemnou rovnováhu, kde mohu zasévat semínka, která postupně klíčí dle svého vlastního řádu.

Jsem vděčná za to, jak rozdílné cesty jsou nás všech, kteří jsme se potkali v gurukule, protože přesně taková je ájurvéda, přizpůsobivá všem podmínkám, připravená nabídnout cestu těm, kteří po ní chtějí jít.

Mohla byste nám prozradit 3 ájurvédské tipy, které člověk může začít téměř okamžitě uplatňovat v běžném životě pro posílení těla i mysli?
  1. Chodit spát do 22 hod, vstávat před rozbřeskem a ideálně sednout na podložku s fyzickou praxí nebo meditací – i 10 minut je dobrý začátek, který časem ukáže nečekané.
  2. Hlavní jídlo dne: mít čerstvě vařený oběd (i z restaurace) mezi 11-13 hodinou.
  3. Jíst 3 jídla denně s ideálním rozestupem 4-6 hodin, aby se předešlé jídlo dobře strávilo.

Jak jednoduché a přitom tak náročné uvedení do každodenní praxe. Důležitá je šradha (upřímné a bezmezné zaměření na cíl) a laskavost k sobě, pokud cesta k cíli je klikatá.

Stanislava Tremlová

Vlastní ájurvédskou praxi nikde veřejně neprezentuje, lidé se k ní dostanou – podle jejích slov – z životního dění, na doporučení nebo přes jógovou komunitu. Více emailem na: s.tremlova@seznam.cz.

Stanislava doporučuje pro jeden z dalších rozhovorů:

Veroniku Mikuškovou, jelikož ájurvédu žije a každodenně ji praktikuje ve své kosmetické praxi ve svých terapiích. Má za sebou kus náročného života a vše přijímá bez hořkosti a šíří dál jen čistou lásku.

Připravila: Barbora Vojtová

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Instagram

Instagram did not return a 200.

Sledujte nás!

Copyright © 2017 Ayurvedic Breakfast Všechna práva vyhrazena

Tyto internetové stránky používají soubory cookies. Cookies můžete zakázat v nastavení vašeho prohlížeče. Více informací.
Správce webu Jakub Mašek - Clocan

Napište nám e-mail na ayurvedicbreakfast@novinynanovinky.cz
Black Swan Media, Na Poříčí 25, 110 00 Praha 1

Zdravé články do e-mailu?

Odesláním osobních údajů dáváte souhlas se zpracováním osobních údajů pro potřeby marketingových aktivit společnosti PLANKVADRAT, s.r.o.

Formulář byl odeslán, děkujeme.