Podzimní ájurvédské tipy a pozor na vátu

Podzim je chladným obdobím, kdy bychom měli hlavní pozornost věnovat vátě. Máme pro vás tipy na to, jak ji udržet v rovnováze. Chce to hlavně uzemnění, zahřátí a zklidnění.

Na podzim se zaměřte na vátu. Jde o dóšu, která je dominantní v elementech vzduchu a prostoru a je pro ni charakteristický chlad, lehkost, suchost, drsný a rychlý pohyb. Právě pro podzim jsou tyto vlastnosti specifické, což z váty činí nejsilnější dóšu, která je schopna při nevyrovnanosti zhoršit také stav pitty a kaphy. Jelikož je podzim obdobím, kdy jsme vůči zhoršení váty obzvláště náchylní, musíme o ni pečovat mnohem víc, než jindy. Mezi příznaky nerovnováhy patří nadýmání a plynatost, suchá pokožka, zácpa, nepravidelná chuť k jídlu, špatný a nedostatečný spánek, stres a únava. Ájurvéda naštěstí nabízí možnosti, jak rovnováhu váty udržet.

Vyvážit vátu znamená zaměřit se na stravu a životní styl, v nichž převažují vlastnosti opačné. Stačí si zapamatovat tři charakteristiky, na které se soustředit. Mezi ty patří zahřívání, uzemnění a rutina. Právě zahřívající, vyživující a hydratační faktory vyvažují chlad a suchost váty. Rutina a klid balancují její kvalitu pohybu. Je-li váta vaší klíčovou dóšou, pak je důležité ji samozřejmě vyrovnávat po celý rok a o to víc ji posílit v zimních obdobích.

Zde jsou tipy na rovnováhu pomocí ájurvédy:

1. Zaměřte se na zahřívací a kvalitní stravu

Jídlo více obohacujte oleji, ghí a kořením jako je zázvor a římský kmín. Zkuste si připravovat teplou snídani jako je ovesná kaše, dušená jablka se skořicí nebo placky z quinoy. Zařaďte husté polévky, dušená jídla, čapátí, kičádi a hodně bylinkových čajů. Den zakončete teplým mlékem se zázvorem, muškátovým oříškem a trochou medu, které vás naladí na klidný spánek. Vátu zvyšují trpké, hořké a ostré chutě, proto se vyvarujte nadměrné konzumaci takových ingrediencí, vynechte syrovou stravu, suché müsli, cizrnu, hrách a ideálně i kofein. Zkrátka minimalizujte veškerou suchou a studenou stravu.

2. Věnujte zvýšenou pozornost a péči své pokožce.

Zkuste si každý den dopřát jemnou automasáž teplým sezamovým olejem. Začněte chodidly a postupujte dál po těle směrem vzhůru až k hlavě. Masírujte důkladně krouživými pohyby také oblasti kolem kloubů. Břicho masírujte vždy ve směru hodinových ručiček, čili nahoru po pravé straně a dolů po levé. Olej nechte působit zhruba deset minut a poté jej osprchujte. Každodenní masáží rozšiřujete kožní póry, vyplavujete toxiny a napomáháte pohybu lymfy.

3. Pravidelnost jídla a spánku

Dodržujte přesné časy snídaně, oběda a večeře, přičemž mějte oběd jako hlavní jídlo a večeři menší, kterou snězte co nejdříve. Snažte se také vstávat a chodit spát v pravidelnou dobu a ve stejnou dobu si dávkovat také pracovní přestávky. Bylinkové čaje popíjejte po celý den.

4. Dopřejte si během dne klid a čas pro sebe

Vátu zhoršují pocity strachu a nejistoty, proto si udělejte každý den čas na péči o sebe sama. Nepřispívá ani nadměrný pohyb, takže dobré je cokoli, co snižuje množství spěchu, cestování a práce. Místo fitness choďte na procházku, cvičte zklidňující jógu, relaxujte, čtěte, meditujte.

5. Cvičte v pomalém tempu

Při protahování a cvičení se pohybujte pomalu. Pomáhá při tom představit si, že jste v teplé vodě. Dýchejte zhluboka a klidně, zkuste dech ujjayi nazývaný také jako vítězný dech nebo šum moře. Ten je účinným prostředkem jak dosáhnout zklidnění a navíc je i zahřívacím dechem. Při józe používejte jemné pohyby, rotaci v kloubech a pohyb v páteři. Každou pozici držte přibližně na pět dechů a provádějte více opakování. Zaměřte se na uzemňovací pozice prostřednictvím palců na nohou, boků a chodidel. Váta typy se mohou rychle vyčerpat, takže se snažte o to, aby vás cvičení posilovalo, nikoliv vyčerpávalo.

Užijte si podzim v duchu uzemnění, zahřátí a zklidnění!

Připravila: Barbora Vojtová

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Instagram

Instagram did not return a 200.

Sledujte nás!

Copyright © 2017 Ayurvedic Breakfast Všechna práva vyhrazena

Tyto internetové stránky používají soubory cookies. Cookies můžete zakázat v nastavení vašeho prohlížeče. Více informací.
Správce webu Jakub Mašek - Clocan

Napište nám e-mail na ayurvedicbreakfast@novinynanovinky.cz
Black Swan Media, Na Poříčí 25, 110 00 Praha 1

Zdravé články do e-mailu?

Odesláním osobních údajů dáváte souhlas se zpracováním osobních údajů pro potřeby marketingových aktivit společnosti PLANKVADRAT, s.r.o.

Formulář byl odeslán, děkujeme.