Rozhovor s Martinou Ziskovou o její knize „V ájurvédské kuchyni“

Jak začlenit ájurvédský přístup k vaření do svého života? Nejen o tom si přečtete v knize „V ájurvédské kuchyni“. Její autorka MUDr. Martina Zisková propojuje přístup západní a východní medicíny prostřednictvím své publikační činnosti, vzdělávacích aktivit nebo ájurvédské poradny. Více o knize a nejen o ní v následujícím rozhovoru.

Můžete nám prosím představit vaši knihu „V ájurvédské kuchyni“? Co je jejím smyslem a pro koho jste ji psala?

Kniha je koncipovaná jako návštěva ájurvédské kuchyně. Je to magické místo, plné vůní, neběžných ingrediencí a zároveň velmi jednoduchá. Netrávíte v ní příliš mnoho času a přesto vždy vytvoříte jídlo, jež přináší zdraví, dobrou energii a chutná. Účelem knihy je seznámit čtenáře s tím, co se v ájurvédské kuchyni děje a tak v ní najdete jak vysvětlení, co toto místo představuje – a kdy můžeme říci o naší kuchyni, že je ájurvédská – dále je tu velká část o koření a nakonec o vaření. Není to kuchařka v obvyklém slova smyslu, je to spíše návod, jak začlenit ájurvédský přístup k vaření do svého života. Vznikla jako volné pokračování mé první knihy Áhára (momentálně rozebraná) jako odpověď na potřebu čtenářů převést teorii do praxe. Je určena pro každého, kdo se chce dostat k samé podstatě toho, jak trávit v kuchyni smysluplný a zároveň zdravý čas.

Může se člověk naučit vařit ájurvédky i v tuzemských podmínkách?

Ájurvédské principy, jelikož jsou univerzální, lze uplatnit v jakékoliv etnické či jiné kuchyni. Takže můžeme mít ájurvédskou verzi francouzské kuchyně, italské či české. Záměrně jsem do knihy přidala kapitolu o tom, jak využít tradiční české suroviny jako jsou brambory a jablka v souladu s ájurvédskými principy. Tyto principy znamenají, že známe vlastnosti jednotlivých potravin a pokrmů, jež z nich vytvoříme a připravujeme je tak, aby nám nejenom chutnaly, ale zároveň podpořily i naše zdraví a to nikoliv obecně, ale pro každého z nás individuálně. Jsme zvyklí na to, že jídla jsou buďto chutná nebo zdravá. Díky obeznámenosti s ájurvédskými principy je možno docílit obého a ještě k tomu na osobní úrovni. To je dost výjimečné.

V knize mluvíte také o ájurvédské pojetí tří hlavních českých koření, jaké to jsou a nač mají klíčový vliv?

Vybrala jsem ROZMARÝN, ŠALVĚJ a TYMIÁN. Jednak se často používají v české kuchyni a potom je k dispozici jejich detailní ájurvédské pojetí. To hlavní, co přináší, je použití nejenom do jídla, ale hlavně jako lék. U rozmarýnu bych zmínila třeba jeho účinek na mysl, kdy působí na zklidnění a vyjasnění mysli – obojí velmi vítané a žádoucí. Dále působí dobře na nervozní žaludek a potíže s tím spojené, taktéž zevně na bolavé klouby z přílišného pohybu či chladu. Nadáním šalvěje je zase třeba tlumení zánětlivých tendencí v dýchacích cestách a plicích – něco, co se nám v době pandemie neobyčejně hodí. Jelikož ale při častějším používání příliš vysušuje výpotky nacházející se v těle, není vhodná u každého. To ostatně není žádná látka. Možná překvapí, že studený nálev – jeden z farmakologicky doma připravených přípravků – je dobrým umírňovačem častých klimakterických obtíží, jako jsou například návaly horka. Tymián má silné účinky proti virům a pokud se kombinuje s předchozími dvěma bylinami, jejich účinek se posílí. Opět něco, co by nám mohlo pomoci v současné situaci. Působí ale i velmi příznivě na trávení, zvyšuje schopnost vstřebávat živiny a odstraňovat nestrávené nánosy a nečistoty z trávicího traktu, v těchto případech udělá skvělou práci. Různá podání a množství či dávkování mají různé účinky, opět něco, co je třeba vyzkoušet a objevit.

Součástí je také koncept vaření pro minimalisty, co si pod tím můžeme představit?

Konceptem ájurvédské výživy a psaním knížek o něm jsem se zaobírala v sobě, kdy jsem byla pracující matka samoživitelka. Na rozdíl od mých předchůdkyň, babičky a maminky, jsem v kuchyni nechtěla a ani nemohla trávit mnoho času – musela jsem ho věnovat jinde. Zároveň jsem pracovala s lidmi na jejich zdraví a výživa jakožto základní pilíř nemoha být pojímaná jen teoreticky – vždy jsem praktikovala sama, co jsem lidem doporučovala. Hledala jsem tak způsob, jak vytvořit jídlo, které splňuje veškeré náročné požadavky na zdraví a chutnost – můj jazyk a preference jsou hodně vytříbené, a tak jsem díky nutnosti, praxi a potřebě své a těch okolo vypilovala systém, který splňuje to, že do třiceti minut máte v zásadě hotové celé, někdy i několikachodové jídlo. To je můj koncept vaření pro minimalisty, jež v knížce představuji a dávám na něj návod.

Kolik receptů je součástí knihy a jaké tři patří mezi vaše osobní favority?

V knize je 108 receptů, jež tvoří páteř části vaření. Receptů mám k dispozici samozřejmě mnohem více, ale spíše než kuchařku jsem vytvořila manuál, návod, jak začít ájurvédsky myslet a tím pádem vařit. Jedním z mých oblíbených receptů je mrkvová raita. Je to jogurt smíchaný s mrkví a kořením. Ač když to takto popíšu to nezní nijak lákavě či chutně, realita je zcela opačná. Chuť je překvapivá, výrazná, ale nijak dominující, osvěžující a raita je tak skvělý doplněk jídel z obilovin a zelenin. Jelikož mám sladký jazyk, tak mám ráda jablečné laddu, což je ájurvédská verze české klasiky. Jsou to kuličky z jablka a krupice, lehký desert, který můžete mít po ruce po případ, že k vám přijde nečekaná návštěva či vás přepadne chuť na něco sladkého. A nakonec jakékoliv zeleninové sabdží je pro mě jako vegetariána a vegana vždy mimořádně vítaným zážitkem.

Těšte se na recepty, které vám brzy představíme.

Kniha „V ájurvédské kuchyni“ je k dostání ZDE

SOUTĚŽ O KNIHU HLEDEJTE JIŽ BRZY NA NAŠEM FACEBOOKU!

Připravila: Barbora Vojtová

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Instagram

Instagram did not return a 200.

Sledujte nás!

Copyright © 2017 Ayurvedic Breakfast Všechna práva vyhrazena

Tyto internetové stránky používají soubory cookies. Cookies můžete zakázat v nastavení vašeho prohlížeče. Více informací.
Správce webu Jakub Mašek - Clocan

Napište nám e-mail na ayurvedicbreakfast@novinynanovinky.cz
Black Swan Media, Na Poříčí 25, 110 00 Praha 1

Zdravé články do e-mailu?

Odesláním osobních údajů dáváte souhlas se zpracováním osobních údajů pro potřeby marketingových aktivit společnosti PLANKVADRAT, s.r.o.

Formulář byl odeslán, děkujeme.