VAŘÍME S GHÍ: Sladké pomazánky

Ten, kdo rád mlsá, si jistě čas od času dopřeje oříškové máslo. Zkuste tuto lahodnou zdravou dobrotu povýšit na opravdové nebe v puse díky ghí. V tomto článku na vás čekají tři rychlé a zdravé recepty na sladké pomazánky.

Ořechy a semínka jsou jednou z nejzdravějších pochutin, které si můžete bez větších výčitek dopřát. Obsahují zdraví prospěšné tuky, ale i spoustu vitamínů a minerálů, které podporují srdce a cévy. Jsou nejen zdrojem rychlé energie, kterou potřebujeme doplnit třeba při pracovním shonu, ale i minerálů jako hořčík a draslík nebo vitamínu B a E. My vám přinášíme vyzkoušené a vymazlené recepty z vlašských ořechů, mandlí a sezamu, které patří právě mezi ty vůbec nejhodnotnější ořechy a semínka.

Vlašské ořechy snižují krevní tlak a podporují činnost mozku, jsou hodnotné také díky velkému množství omega 3 mastných kyselin. Mandle jsou skvělým zdrojem vápníku pro vaše kosti a hořčíku, který působí proti stresu a nespavosti. Vitamín E vám zase pomůže rozzářit pleť. Abychom z prospěšných ořechů získali co nejvíce, je dobré je na noc namočit do vody. Namočení nejenže zlepšuje jejich stravitelnost, ale také zamezuje úbytku minerálů a pomáhá lepšímu vstřebávání živin.

Sezamové semínko je jedním z nejbohatších zdrojů vápníku a je v něm přímo namíchán mix pro podporu imunity. Jedná se o selen, zinek, železo a vitamíny B6 a E. Je také skvělým pomocníkem pro regulaci krevního cukru, jeho pravidelná konzumace snižuje krevní tlak a pomáhá v boji se zánětlivými onemocněními.

Sezamová pasta s medem

100 g tahini sezamové pasty, 25 g ghí, 40 g cukru, špetka soli, jeden lusk kardamomu

V hmoždíři rozdrtíme semínka z jednoho lusku kardamomu. Při výběru sezamové pasty doporučujeme vybrat raw verzi, která není pražená. Sezam je totiž plný minerálů a zdraví prospěšných látek, které by pražení zbytečně znehodnotilo. Všechny ingredience smícháme pomocí vidličky dohromady v jemnou, hladkou pastu. Pro přípravu je zbytečné používat mixér, všechny ingredience se totiž krásně spojí téměř samy. Uchovávejte v uzavíratelné sklenici. V lednici vydrží asi měsíc. Výborná je nejen jako pomazánka, ale také pro ochucení kaší.

Oříšková pomazánka s datlemi

120 g vlašských nebo lískových ořechů, 50 g ghí, 100 g datlové pasty nebo sušených datlí, špetka soli

Oříšky namočíme do vody a necháme asi den odležet. Poté vodu scedíme, ořechy osušíme a vložíme do mixéru nebo sekáčku společně s ghí a datlovou pastou. Ingredience rozmixujeme do hladka. Pokud nemáte silný mixér, nemusíte se bát menších kousků. Pomazánku uchovávejte v uzavíratelné sklenici v lednici a spotřebujte asi do dvou týdnů.

Mandlová melasa

160 g mandlí, 50 g ghí, 70 g třtinové melasy, špetka soli

Mandle ve slupce namočíme do vody alespoň přes noc. Poté vodu scedíme a mandle osušíme. Osušené ořechy, ghí a melasu dáme do mixéru nebo sekáčku a mixujeme do hladka. Ten, kdo má rád kousky oříšků, může s mixováním skončit dříve. Pokud nemáte důvěru ve svůj mixér a chcete docílit hladké pasty, lze využít také mandlové máslo místo mandlí, a vše jen zamíchat. V uzavřené sklenici vydrží v lednici asi měsíc. Vynikající je jak na celozrnném pečivu, tak s ovesnou kaší, kterou provoní, osladí i omastí.

Připravila Jana Wostrá

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Instagram

Instagram did not return a 200.

Sledujte nás!

Copyright © 2017 Ayurvedic Breakfast Všechna práva vyhrazena

Tyto internetové stránky používají soubory cookies. Cookies můžete zakázat v nastavení vašeho prohlížeče. Více informací.
Správce webu Jakub Mašek - Clocan

Napište nám e-mail na ayurvedicbreakfast@novinynanovinky.cz
Black Swan Media, Na Poříčí 25, 110 00 Praha 1

Zdravé články do e-mailu?

Odesláním osobních údajů dáváte souhlas se zpracováním osobních údajů pro potřeby marketingových aktivit společnosti PLANKVADRAT, s.r.o.

Formulář byl odeslán, děkujeme.