Rady na to, co a jak správně během dne pít

Elina Beltyuková pochází z Uralu, ale již několik let žije v Česku, kde se zabývá tématem zdraví a krásy, ale jinak, než byste si mysleli. Toto je seriál, kde to poznáte. Tentokrát se zaměříme na tekutiny, kolik bychom a které měli za den vypít a jak kompenzovat naše pitné prohřešky…

Existují různé názory na to, kolik by měl dospělý člověk vypít za den tekutin, ale jak se v tom vyznat a co je tedy správné?

Bez vody není život. Voda je pro naše tělo nezbytná, stejně tak jako dýchání a spánek. Je mnohem důležitější než jídlo. Průměrnou spotřebu vody za den lze vypočítat pomocí vzorce: hmotnost x 30. Například, pokud je vaše hmotnost 60 kg x 30 = 1800 mililitrů je minimální denní příjem vody. S aktivním životním stylem a intenzivnějším pocením (sport, sauna, procházky, v horkém období) by měl být příjem zvýšen. A proč je to tak důležité? Voda ovlivňuje všechny životní funkce těla: transportuje kyslík (krev je z 95% tvořena vodou, pokud je krev hustá, jsou ohroženy všechny orgány, protože jsou špatně dodávány živiny a neodstraňovány toxiny). Voda zrychluje metabolismus, snižuje chuť k jídlu, čímž podporuje hubnutí. Voda ovlivňuje stav pokožky, vlasů, nehtů, kloubů, vazů, šlach, fascií a kostí, odstraňuje stagnující procesy, posiluje imunitní systém a také zlepšuje trávení. Ale je přitom třeba mít na paměti, že je důležité pít vodu správně. Ráno na prázdný žaludek bychom měli vypít velkou sklenici horké vody (asi půl litru) za účelem zahájení procesu čištění od toxinů zpracovaných játry během noci. Teplá voda čistí lépe a navíc se okamžitě vstřebává. Pokud pijete vodu po malých doušcích, sliny ji alkalizují a promění ji v nejlepší „lék“ pro náš organizmus. Doporučuje se pít půl hodiny před jídlem a hodinu až hodinu a půl po jídle. Mezi jídly nepijme velké množství vody najednou, ale pijme během dne po malých douškách jako kdybychom si ji chtěli vychutnávat. Starodávná moudrost říká: „Kdo chce být zdravý a žít dlouho, musí žvýkat vodu a pít jídlo.“ Ve smyslu žvýkat jídlo tak dlouho, dokud se nestane tekutinou. Je také velmi důležité, v jakém stavu/ náladě / s jakými myšlenkami pijeme a jíme. Protože voda je energeticko-informační matice, která do nás vnáší vibrace. Pokud pijeme vodu vědomě, můžeme se i uzdravit, popřípadě změnit naše mentální nastavení.

Přes zimu jsme pili hlavně teplé nápoje, je už nyní prostor pro studené nebo ty bychom měli pít jen výjimečně?

Studené nápoje hasí trávicí „oheň“ – podle ájurvédy „agni“, přičemž čínská, tibetská medicína a moderní dietetika s tím také souhlasí. Pokud je zažívací oheň slabý, pak se nám jídlo špatně tráví, a proto se také špatně vstřebává. Tím se v těle hromadí toxiny, které musí tělo, respektive jeho trávicí systém zpracovávat a odstraňovat. Studené nápoje lze pít během teplé a horké sezóny, nejlépe však odděleně od jídla. Pijte je po malých doušcích a zahřívejte v ústech. Pokud potřebujete pít k jídlu, pak jen trochu a to teplý nápoj či vodu. Mějte na paměti, že objem žaludku je asi 350 ml, což znamená, že se jedná o objem, který se vejde do dvou otevřených dlaní. Pokud jsme snědli více, například 500 ml a také jsme vypili 500 ml, pak se žaludek natáhne a „spadne“ na slinivku břišní, která při stlačení nedokáže produkovat potřebné množství enzymů potřebných pro trávení potravy. Kromě toho se žaludeční šťáva zředěná velkým množstvím tekutiny stává příliš slabá a řídká pro její kvalitní zpracování. Pokud k tomu dochází často, nastává právě zde většina zdravotních problémů, protože trávicí systém je klíčovým zdrojem výživy našeho těla.

Co tedy nyní na konci zimy pít a jak zdravě obohatit skladbu nápojů?

Na konci zimy musíme svoji stravu co nejvíce obohatit o vitamíny a minerální látky – mikroelementy (vápník, fosfor, hořčík, draslík, sodík, chlor, síra). Mnoho z nich existuje v bobulích. Můžeme namočit sušené (goji, moruše, aronie atd.) nebo mražené plody (maliny, rybíz, brusinky, klikva, rakytník), zalít je horkou vodou či rozšlehat v mixéru. Můžeme k tomu přidat různé koření, např. perníkové a osladit medem. Vznikne nám pak husté smoothie, které může nahradit svačinu. Vyzkoušejte zázvorové, citrónové s kurkumou a další kreativní kombinace. Nezapomínejte ani na bylinkové čaje, které jsou vhodné kdykoli.

Říká se, že káva, zelený a černý čaj odvodňují a nelze je počítat do denního pitného režimu. Když o tyto nápoje nechceme přijít, jaké jsou rady na jejich kompenzaci?

Když jsou to naše oblíbené nápoje, musíme vědět jak na nás působí a jak je maximálně tělu vykompenzovat. Například, káva s kravským mlékem je jako lepidlo, které ucpává řasenky v tenkém střevě. Takže i když jíme nejlepší jídlo v bio kvalitě, ale při tom pravidelně pijeme kávu s kravským mlékem, tak pro naše tělo neděláme to nejlepší. Vláknina (zelenina, ovoce, otruby) sice střeva čistí, ale to nestačí. Zkuste si kávu doplnit raději s rostlinným mlékem (kokosovým, mandlovým, ovesným…), dobré kavárny takovou alternativu již nabízí. Nebo vyzkoušejte náhražku kávy jako například čaj matcha, který kolikrát „nakopne“ ještě víc než káva. Zkuste do kávy přidat koření – např. mletý kardamom, muškát, skořici, kurkumu či špetku černého pepře, tím z ní uděláte relativně zdravý nápoj. Čerstvě připravený zelený čaj je zásaditý, starý je kyselý, takže pijme jenom čerstvě připravený. Černý čaj – na rozdíl od kávy – se naopak doporučuje pít s kravským mlékem či šlehačkou, jejích spojení tvoří draslík. Jeden šálek kávy obsahuje 80 mg kofeinu, čaj – 50 mg, což má velmi odvodňující účinky, to pak musíme tělu vynahradit. Doplňte tedy pití těchto nápojů stejným množstvím čisté vody a v létě dvojnásobkem. Samozřejmě je podstatné, aby káva a čaje byly vždy v té nejlepší kvalitě, kterou si můžete dovolit.

SERIÁL ŠKOLA ZDRAVÍ A KRÁSY – INTRO
SERIÁL ŠKOLA ZDRAVÍ A KRÁSY – SÍLA VNITŘNÍ ŽENY
SERIÁL ŠKOLA ZDRAVÍ A KRÁSY – ZNAMENÍ JE SYMBOLICKÝ JAZYK INTUICE
SERIÁL ŠKOLA ZDRAVÍ A KRÁSY – PRAKTICKÉ RADY NA POSÍLENÍ INTUICE
SERIÁL ŠKOLA ZDRAVÍ A KRÁSY – JAK ODBLOKOVAT INTUICI
SERIÁL ŠKOLA ZDRAVÍ A KRÁSY – JAK ČISTIT MYSL OD TĚŽKÝCH MYŠLENEK
SERIÁL ŠKOLA ZDRAVÍ A KRÁSY – NIDRA JÓGA
SERIÁL ŠKOLA ZDRAVÍ A KRÁSY – CO V NÁS ZPŮSOBUJE LÁSKA?
SERIÁL ŠKOLA ZDRAVÍ A KRÁSY – ARCHETYP JAKO NEVĚDOMÝ SEMAFOR ŽIVOTA
SERIÁL ŠKOLA ZDRAVÍ A KRÁSY – SLUNOVRAT DÁVÁ MAGIČNOST VÁNOCŮM
SERIÁL ŠKOLA ZDRAVÍ A KRÁSY – PŘITÁHNĚTE SI PRO ROK 2021 TO, CO CHCETE
SERIÁL ŠKOLA ZDRAVÍ A KRÁSY – LEDEN PLNÝ ENERGIE A VYPLNĚNÝCH PŘEDSEVZETÍ
SERIÁL ŠKOLA ZDRAVÍ A KRÁSY – HORMONY ŠTĚSTÍ
SERIÁL ŠKOLA ZDRAVÍ A KRÁSY – JAK STIMULOVAT POHLAVNÍ HORMONY
SERIÁL ŠKOLA ZDRAVÍ A KRÁSY – MODRÉ SVĚTLO A DIGITÁLNÍ DETOX
SERIÁL ŠKOLA ZDRAVÍ A KRÁSY – KOMPLIKOVANÝ VZTAH MATKA – DCERA
SERIÁL ŠKOLA ZDRAVÍ A KRÁSY – VNÍMÁTE KAŽDODENNÍ OBYČEJNOST?
SERIÁL ŠKOLA ZDRAVÍ A KRÁSY – ŽIVOT MÁ BÝT OSLAVOU LÁSKY
SERIÁL ŠKOLA ZDRAVÍ A KRÁSY – OBDOBÍ IDEÁLNÍ PRO ZMĚNY A NOVOU ENERGII

Připravila: Barbora Vojtová

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Instagram

Instagram did not return a 200.

Sledujte nás!

Copyright © 2017 Ayurvedic Breakfast Všechna práva vyhrazena

Tyto internetové stránky používají soubory cookies. Cookies můžete zakázat v nastavení vašeho prohlížeče. Více informací.
Správce webu Jakub Mašek - Clocan

Napište nám e-mail na ayurvedicbreakfast@novinynanovinky.cz
Black Swan Media, Na Poříčí 25, 110 00 Praha 1

Zdravé články do e-mailu?

Odesláním osobních údajů dáváte souhlas se zpracováním osobních údajů pro potřeby marketingových aktivit společnosti PLANKVADRAT, s.r.o.

Formulář byl odeslán, děkujeme.