Recenze: Nová kuchařka z dílny Eat Your Fears – Jednoduše pro všechny

Nikdy jsem nebyla vášnivou čtenářkou, spíš jsem se k tomu musela nutit, a to stejné mám i s vařením. Netušila jsem, že názor na obě aktivity změní knížka od Moniky Němečkové a Michaely Bičianové, které vedou projekt Eat Your Fears. Ano, tušíte správně, jedná se o kuchařku, která je, jak už název napovídá, jednoduše pro všechny.

Míša a Monika jsou dvě kamarádky, ale také spolužačky, které se poznaly při studiu nutriční terapie na 1. lékařské fakultě Univerzity Karlovy, kde nyní pokračují v magisterském studiu. Obě spojuje láska k jídlu, ke sportu a celkově k udržitelnému zdravému životnímu stylu.

Před několika lety založily projekt Eat Your Fears, fungující převážně na instagramu pod přezdívkou @eat_your_fears. Před třemi lety byla Monice diagnostikována cukrovka 1. typu, což bylo impulsem k většímu zájmu právě o diabetickou stravu a životní styl diabetiků. Diabetes 2. typu má v tuto chvíli 1 z 10 Čechů, zatím spíše staršího věku, ale i to se postupně mění. I proto, že Míša s Monikou kolem sebe viděly spoustu nutričních chyb a neznalostí, chtěly vytvořit něco hmatatelného, nejen tvořit obsah v online světě a rozhodly se napsat knihu – kuchařku, která bude v mnoha ohledech výjimečná. S autorkami jsme již v minulosti spolupracovali, s Monikou jsme vydali článek, který detailněji popisuje její život s cukrovkou a pak jsme si obě autorky pozvali i k nám do N&N Podcastu.

Jiná než ostatní

Knížka Jednoduše pro všechny vyšla v roce 2020 pod nakladatelstvím Unipress. Je třeba říct, že se nejedná o tradiční formát kuchařky, kdy máte k dispozici seznam receptů dělených dle typu jídla. Tato kniha je rozdělena na 2 částí, kdy první část je věnována teorii a druhá praxi. To považuji za jeden z hlavních rozdílů oproti jiným kuchařkám v oblasti zdravé výživy, které jsou na trhu.

V první části knihy se od autorek dozvíte, jaký je jejich pohled na výživu, nastudujete si důležité informace o jednotlivých makroživinách, vitamínech, minerálech, ať už diabetes máte či ne, protože cítit se zdravě a být zdráv by mělo být cílem každého z nás. V knize objevíte témata jako je mikrobiom, fermentace nebo klíčení. Dočtete se také, jak moc jsou prospěšné vývary nebo co si autorky myslí o kaloriích a jejich počítání. Zdravý životní styl není jen o jídle, proto v knize najdete také kapitoly jako je spánek, krátkodobý stres nebo pohyb. Teorii jsem přelouskala za jeden večer, je to vše napsáno srozumitelně a smysluplně.

V druhé části knihy pak najdete tradiční součást kuchařek, a to jsou recepty. Můžete se těšit celkem na 70 receptů všeho druhu – od snídaní, polévek, malých a hlavních jídel až k dezertům. Ke každému receptu najdete pod fotkou makroživiny, dále i označení, jestli je pokrm bez lepku nebo laktózy, zda je low carb nebo bez masa. Díky tomu je orientace v knize jednoduchá, přehledná a intuitivní. Recepty jsou snadné a z dostupných surovin, aby je zvládl opravdu každý! Toho jsem se jako sváteční kuchařka bála nejvíce, že recepty budou složité a náročné na suroviny. Ale opak je pravdou. Na začátek jsem zvolila jednoduchý recept, a to domácí ořechovou granolu, dále mě velmi zaujal semínkový chléb, tvarohová pizza a sýrové tyčinky. Vizuálně je kuchařka také moc povedená a při prohlížení jíte očima. Celkem má 240 stran a je k dostání na webových stránkách Eat Your Fears pod kategorií e-shop. Navíc se můžete těšit i na osobní věnování od obou autorek.

Připravila Barbora Langer