CO ZPŮSOBUJÍ HORMONY ŠTĚSTÍ A JAK JE PODPOŘIT?

Elina Beltyuková pochází z Uralu, ale již několik let žije v Česku, kde se zabývá tématem zdraví a krásy, ale jinak, než byste si mysleli. Toto je seriál, kde to poznáte. Tentokrát o hormonech štěstí, které vlastně můžeme sami ovlivňovat. Za co jsou tyto hormony zodpovědné a jak podpořit jejich produkci?

Endorfinu, dopaminu, serotoninu, oxytocinu a melatoninu se říká hormony štěstí, proč?

Hlavní hormony, které ovlivňují stav štěstí (určitou biochemii mozku) jsou: oxytocin, serotonin, endorfiny a dopamin. Jsou vlastně takovým bonusem – odměnou od přírody, když člověk dělá něco užitečného pro přežití. V této chvíli pak pociťuje nával síly, motivace, potěšení a okamžité zlepšení pohody.

Jak tyto jednotlivé hormony vznikají a za co jsou v našem těle zodpovědné?

Oxytocin je možná nejdůležitější hormon, kterému se také říká hormon lásky. Pomáhá nám cítit připoutanost, sounáležitost (což je antagonista strachu a úzkosti (kortizol)). Serotonin je takové vnitřní antidepresivum, je zodpovědný za víru v sebe, seberealizaci (ve společnosti), uznání a ocenění (vděčnost). Endorfinům je říká přírodní droga, protože mají analgetický účinek a jejich hlavní funkcí je anestézie. Primární funkcí dopaminu je vyvolání vzrušení v očekávání odměny. Právě tento hormon je látkou, která stimuluje zvířata k hledání a získávání potravy.

Existují také lidé, kterým se některý z hormonů netvoří nebo jsou spíše zablokované?

Cítím to tak, že všichni nyní (zejména v zimě a zejména v karanténě) musíme zvýšovat základní hladinu hormonů štěstí. Svět se mění podle našich podmínek. To, co vydáváme, je to, co dostáváme – co vyzařujeme, to přitahujeme. Syntéza hormonů štěstí se neděje bezdůvodně. Jejich vývoj je odměnou přírody za úspěšné přežití. Ale, obklopili jsme se pohodlím, nemusíme bojovat o fyzické přežití, takže za co tedy dostávat odměnu? Účelem našeho mozku je pomáhat nám přežít, nikoli dělat nás šťastnými. Když jsou tedy naše základní potřeby splněny, mozek nadále vyhledavá hrozby zvenčí. Přitom skutečná hrozba je ale uvnitř, protože neuronová spojení v mozku byla vytvořena pod vlivem zkušeného zážitku. Proto se těšíme na potěšení z toho, co jsme si dříve užívali a bojíme se věcí, které nám v minulosti ublížily. Ale to nemá nic společného s realitou. Mozek promítá staré vzory do nové reality a snaží se navždy zápasit se starými problémy a usilovat o známé a stále. Je to jako sledovat pořád stejný film.

U civilizovaných lidí je mozková kůra nejaktivnější (tato část je zodpovědná za řeč, logické a abstraktní myšlení, inteligenci), ale neprodukuje hormony štěstí. Za jejich syntézu je odpovědný limbický systém vycházející z našich zvířecích pudů – z naší přirozenosti. Není třeba se ho snažit opustit/ překonat, protože tím bychom sami sebe okrádali o životní sílu. Naopak se jej můžeme učit ovládat a správně jej nasměrovat.

Jsou nějaké způsoby, jak hormony „štěstí“ sami dokážeme nějak odblokovat nebo k tomu potřebujeme spíše nějakou dlouhodobou terapii či odblokovací techniky?

Hlavní technikou a terapií je láskyplné sebepozorování, postupně si člověk může začít všímat destruktivního vzorce myšlení a chování a nahradit jej novými – produktivními. Je to jako začít být sám sobě rodičem, opatrně a trpělivě, láskyplně (oxytocin) rekvalifikovat a chválit sám sebe (serotonin), vést sám sebe k překročení omezení (endorfiny) a cítit se inspirován sám sebou (dopamin). Níže se budu zabývat nejjednoduššími a nejúčinnějšími metodami autostimulace a řízení hormonů štěstí. Pokud však máte pocit, že již potřebujete pomoc odborníka, neodkládejte to! Ale nepřenášejte odpovědnost za svůj stav na něj.

Jak tedy tyto hormony štěstí/ radosti vědomě podpořit – dáte nám tipy?

Produkce hormonu oxitocin je stimulována fyzickým kontaktem s milovanou osobou, jakoukoli interakcí, kdy cítíme důvěru a bezpečí. Jakýkoli dotek jako zdroj radosti (může to být relaxační masáž, samo-masáž) je v přímým spojení s obdobím kojeneckého věku a těsného spojení s matkou, kdy vnímáme pocit ochrany a bezpečí. Princip bezpodmínečné lásky.

Jak zvýšit hladinu serotoninu, endorfinu a dopaminu?

Zní to zvláštně, ale ve vztahu k serotoninu si zkrátka udržujte své držení těla. Když se člověk sklání, hladina serotoninu klesá, což způsobuje pochybnosti o sobě samém, pocity viny a hanby, přičemž není jasné za to. Může aktivovat depresivní stav, posedlost emocemi, apatii. Cukr je také špatný pro serotonin. Serotonin se vyrábí z aminokyseliny Tryptofan, kterou obsahuje například dýně, sýr, tvaroh, ořechy, vejce, čočka, banány. Vitamíny skupiny B (zejména B6 a B12, hořčík, Omega 3) také přispívají k produkci serotoninu. Uvolnění jednoho hormonu štěstí automaticky ovlivňuje produkci dalších. Meditace a dobrý spánek samozřejmě také velmi dobře pomáhají (nejlépe od desíti večer do páté či šesté hodiny ráno).

Endorfiny jsou dobře stimulovány těžkou fyzickou aktivitou, kdy se cítíme tak trochu jako „na pokraji přežití“, proto je například tak populární kulturistika. Nebo naopak něco, co úplně uvolňuje tělo a nervový systém, například teplá koupel, Jóga-nidra. Endorfiny se také produkují, když se smějeme tak moc, že pláčeme smíchem (mimo jiné proto, že se stahují břišní svaly). Pocit euforie z endorfinů dává pocit rozpuštění těla, jako by se jednalo o prostředí, jako by neexistoval odpor. Tento stav pomáhá snadno překonávat překážky, jako by tam nebyly. Mimořádným způsobem, jak stimulovat produkci endorfinů je i chilli paprička (můžete dat špetku na špičku jazyka a počkat několik minut). Také hořká a horká čokoláda (ideálně dohromady s chilli). Pokud na nás čeká důležité setkání a v těle panuje nervozita/ napětí a není příležitost pít horkou čokoládu, můžete si jednoduše představit tuto chuť a vjem a naplnit si tím celé tělo. Tato vizualizace také pomáhá.

Nejdostupnější možností stimulace dopaminu je lahodné stravování. Když zvíře vidí potravu, dopamin se zapne a vyzve k akci. Jakmile je jídlo získáno, hormon přestane být produkován a motivace zmizí. Můžete neustále jíst nebo chodit do supermarketu, pak cítíte uspokojení z krátkodobých výkyvů dopaminu. Nebo existuje lepší způsob, kdy si můžete stanovit nějaký (téměř nedosažitelný) cíl a postupovat k němu malými krůčky, ale s vidinou velké odměny, protože cíl je dlouhodobě před námi a úroveň motivace/ dopaminu neustále roste a živí se sama.

Lidský mozek je největší záhadou. Ovládá naše chování prostřednictvím hormonů. Když víme, jak ovlivnit hormony, můžeme změnit náš stav, což znamená život podle našich tužeb. Zkusme se stát z oběti okolností tvůrcem života, který chceme žít…

SERIÁL ŠKOLA ZDRAVÍ A KRÁSY – INTRO

SERIÁL ŠKOLA ZDRAVÍ A KRÁSY – SÍLA VNITŘNÍ ŽENY

SERIÁL ŠKOLA ZDRAVÍ A KRÁSY – ZNAMENÍ JE SYMBOLICKÝ JAZYK INTUICE

SERIÁL ŠKOLA ZDRAVÍ A KRÁSY – PRAKTICKÉ RADY NA POSÍLENÍ INTUICE

SERIÁL ŠKOLA ZDRAVÍ A KRÁSY – JAK ODBLOKOVAT INTUICI

SERIÁL ŠKOLA ZDRAVÍ A KRÁSY – JAK ČISTIT MYSL OD TĚŽKÝCH MYŠLENEK

SERIÁL ŠKOLA ZDRAVÍ A KRÁSY – NIDRA JÓGA

SERIÁL ŠKOLA ZDRAVÍ A KRÁSY – CO V NÁS ZPŮSOBUJE LÁSKA?

SERIÁL ŠKOLA ZDRAVÍ A KRÁSY – ARCHETYP JAKO NEVĚDOMÝ SEMAFOR ŽIVOTA

SERIÁL ŠKOLA ZDRAVÍ A KRÁSY – SLUNOVRAT DÁVÁ MAGIČNOST VÁNOCŮM

SERIÁL ŠKOLA ZDRAVÍ A KRÁSY – PŘITÁHNĚTE SI PRO ROK 2021 TO, CO CHCETE

SERIÁL ŠKOLA ZDRAVÍ A KRÁSY – LEDEN PLNÝ ENERGIE A VYPLNĚNÝCH PŘEDSEVZETÍ

Připravila: Barbora Vojtová

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Instagram

Instagram did not return a 200.

Sledujte nás!

Copyright © 2017 Ayurvedic Breakfast Všechna práva vyhrazena

Tyto internetové stránky používají soubory cookies. Cookies můžete zakázat v nastavení vašeho prohlížeče. Více informací.
Správce webu Jakub Mašek - Clocan

Napište nám e-mail na ayurvedicbreakfast@novinynanovinky.cz
Black Swan Media, Na Poříčí 25, 110 00 Praha 1

Zdravé články do e-mailu?

Odesláním osobních údajů dáváte souhlas se zpracováním osobních údajů pro potřeby marketingových aktivit společnosti PLANKVADRAT, s.r.o.

Formulář byl odeslán, děkujeme.