SERIÁL ŠKOLA ZDRAVÍ A KRÁSY: Archetyp jako nevědomý semafor života

Elina Beltyuková pochází z Uralu, ale již několik let žije v Česku, kde se zabývá tématem zdraví a krásy, ale jinak, než byste si mysleli. Toto je seriál, kde to poznáte. Tentokrát o archetypech. Ty jsou jako obrazy, vzory, které se objevují ve scénáři života každého člověka. Umí nás nevědomě ovládat, ale pokud je dokážeme vnímat a rozumět jim, pak nám mohou v životě velmi pomáhat. Jaké jsou a jak na to?

Co je vlastně archetyp?

Toto je nekonečně hluboké téma. Archetyp nevysvětlíte z hlediska vědomí mysli. Nevědomí jsou energie – elektromagnetické vlny, které ovlivňují vše, co existuje a projevují se v psycho-fyzickém světe člověka jako různé pocity, emoce, stavy. Slova jsou bezmocná k popisu jemného. A proto byly použity symboly alespoň pro určitě vyjádření těchto procesů. Symbolický jazyk má přímý kontakt s podvědomím, obchází totiž kontrolu myslí, ale k tomu ji ovlivňuje – stejně tak jako například vůně. Ty také okamžitě a nevysvětlitelně mění stav mysli. Symbolický jazyk ovlivňuje pocity, apeluje na duše, ne na mysl. Duše člověka je součásti naší „společné duše“ pod kterou si můžeme představit přírodu, Boha, kolektivní nevědomí… U zvířat jde o vnitřní druhový instinkt, který vše reguluje. Duše jedné osoby je individuální soubor vlastností a kvalit, které jsou nezbytné pro „společnou duši“ – pro evoluci.To znamená, že „společná duše“ (kolektivní nevědomí) pošle žádost „individuální duši“ o realizaci těch vlastností, které jsou pro společnost nezbytné. Člověk se obrací k Bohu, aby získal to, co potřebuje. A Bůh sem poslal člověka, aby si uvědomil své jedinečné vlastnosti jako příspěvek k „celku“. Přičemž slovo „Bůh“ používám jako symbol „celku“, který zahrnuje vše, co bylo stvořeno. Archetypy jsou jako obrazy vzory, které se objevují ve scénáři života každého člověka. Archetypy řídí interakci kolektivní a individuální duše.

Jak je možné, že máme tyto „pra-vzory“ stále v sobě zakódované?

Duše chce vyzkoušet všechno – je zvídavá jako dítě, aby získala různé zkušenosti a rozvinula se. V procesu vývoje hraje pak různé role a jejich charakteristikou jsou archetypy. Například jak může herec hrát role krále, šaška, hrdiny, pokud nezná vlastnosti těchto postav? Totéž je v životě – role milence, lovce, živitele, otce atd; do značné míry je ovlivňují i genetické programy a veřejné mínění. Tyto role jsou poté jako kroky k rozvoji duše. Archetypy jsou kódy pro duše – taková znamení na cestě, která vedou do integrity. Individuální duše má nástroj pro efektivní interakci s vnějším světem a to je ego. Ego je to, co odděluje individuální duši od kolektivní duše, nebo spíš vytváří iluzi oddělení. A z jakého důvodu je to vlastně nutné? Protože pomáhá pochopit, v čem se lišime od ostatních, pomáhá přijmout naši jedinečnost a rozvíjet ji tak, aby přispěla ke společnému zájmu. Ego je nástrojem mysli. Když jsme malí, potkává naše bezbranná duše různá traumata – zejména v podobě nedostatečné lásky – a mysl si pak pro ochranu vytváří tak zvanou adaptivní masku, čili falešné ego a další ochranné mechanismy pod tlakem přesvědčení ve smyslu „Pokud mne nemilují takovou, jaká jsem, budu taková, jakou mne chtějí vidět, aby mě milovali“. Díky tomu začínáme hrát role pod přesvědčením, že když jsem slušná, zasloužím si lásku. Člověk následně vyroste, ale bezpečnostní mechanismy zůstávají.

Existují nějaké konkrétní archetypální postavy, resp. vzory a proč právě tyto?

Různé tradice používaly různá symbolická označení. V Indické tradici se jedná o systém sedmi čaker (energetických center v těle člověka). Starověké Řecko a Řím, Skandinávie měli svůj vlastní Panteon Bohů (který je také spojován s sedmi dny v týdnu a odpovídajícími planetami). Jung popisuje, že archetypy jsou spojené s nevědomím, ale přitom se velmi podílejí na utváření psychické reality jedince. Jak to lze chápat prakticky?Světlo (symbolické vyjádření Stvořitele) se dělí na sedm primárních barev, přičemž každá barva má svoji frekvenci a charakteristiky. Člověk hraje různé životní role a v nich se také projevuje, rozvíjí a formuje vlastnosti/ charakteristiky, které mu odpovídají.

Nyní nebudeme uvažovat o starořeckých Bocích, ale vezmeme to, co je blíže k běžnému životu – hlavně ženské role a jejich archetxpalni název.

1. čakra (hráz) – barva červená – archetyp Hostitelka (základní potřeby: bezpečí, domov) „Já jsem!“

2. čakra (Delona) – oranžová – archetyp Milenka (vylepšení, potěšeni, estetika) „Já chci!“

3. čakra (Solar plexus) – žlutá – archetyp Amazonka (manifestace, realizace tužeb) „Já mužů!“

4. čakra (srdce) – zelená – archetyp Matka (peče a láska, dávání ) „Já miluji“

5. čakra (štítná žláza) – světle modrá – archetyp Múza (sebevyjádřní, kreativita) „Inspiruji“

6. čakra (šišinka) – modrá/ indigo – archetyp Kněžka (intuice) „Zřím“

7. čakra (koruna) – fialová – archetyp Bohyně (integrace všech archetypů a spojrní se Zdrojem) „Jednota“

Tento symbolický popis jednotlivých vrstev ukazuje vývoj energií a stavů od jednotlivce k Jednotě. V případě, že má člověk nějaké duševní poruchy, často se v něm projevuje právě povaha jeho archetypu…

Jak lze vlastně najít svůj vlastní archetyp?

Regrese muže nastat tehdy, kdy se člověk spojí s jednou rolí/ funkcí/ archetypem, který absorbuje jeho osobnost. Tento případ je ilustrován například ve filmu Múza se Sharon Stone. Například když si žena, která si zvykla na roli matky, začne všude hrát na matku, a to jak se svým manželem, tak v práci, se svými rodiči, je situace neadekvátní. Matka je totiž zároveň nejmocnější archetyp a když se na ni zasekne, pak místo toho, aby dodával sílu, začíná archetyp ničit vztahy, potažmo život. Pokud je k tomu navíc zapnuté falešné ego, pak se matka promění v macechu (což je stínová stránka archetypu) a místo péče dává výhradně kritiku. Ale nyní více k tomu, jak svůj vlastní archetyp najít. Navnímejte ve svém těle místo, kde cítíte klid a domov, který vám dodává nejvýraznější sílu, kde je váš střed/ jádro/ centrum. Nelze se však upínat výhradně k jednomu archetypu/ energetickému centru, mohl by se totiž stát hyperaktivní.

Může jej člověk rozklíčovat sám nebo k tomu potřebuje pomoc nějakého odborníka?

Archetyp je všude – ve filmech, pohádkách, lidských povahách, v našich projevech ve různých situacích. Když jej člověk chce rozklíčovat, začne to víc vnímat. Pomoc odborníka je možná, ale musí být špičkový. Ideálně tarotový psycholog.

Do jaké míry má smysl hledat svůj vlastní archetyp a může nám to v životě v něčem pomoci?

Ano, archetyp je neomezená pomoc, když jej používáme správně a přiměřeně situaci. S dětmi – matka, s mužem – milenka a i všechny další archetypy střídavě, kariéra – amazonka, při spoustě domácích prací před Vánoci pomůže hostitelka. A jak? Vždy zaktivujte/ zaměřte pozornost na to centrum v těle, které je s archetypem spojené. Napojit se na červenou vlnu – to dodá sílu a motivaci, spojit se s matkou Zemí – jako by tělo mělo hluboké kořeny, stabilitu… Napojit se na archetyp a říct mu o pomoc, pak dokážeme cokoliv!

SERIÁL ŠKOLA ZDRAVÍ A KRÁSY – INTRO

SERIÁL ŠKOLA ZDRAVÍ A KRÁSY – SÍLA VNITŘNÍ ŽENY

SERIÁL ŠKOLA ZDRAVÍ A KRÁSY – ZNAMENÍ JE SYMBOLICKÝ JAZYK INTUICE

SERIÁL ŠKOLA ZDRAVÍ A KRÁSY – PRAKTICKÉ RADY NA POSÍLENÍ INTUICE

SERIÁL ŠKOLA ZDRAVÍ A KRÁSY – JAK ODBLOKOVAT INTUICI

SERIÁL ŠKOLA ZDRAVÍ A KRÁSY – JAK ČISTIT MYSL OD TĚŽKÝCH MYŠLENEK

SERIÁL ŠKOLA ZDRAVÍ A KRÁSY – NIDRA JÓGA

SERIÁL ŠKOLA ZDRAVÍ A KRÁSY – CO V NÁS ZPŮSOBUJE LÁSKA?

Připravila: Barbora Vojtová

 

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Instagram

Instagram did not return a 200.

Sledujte nás!

Copyright © 2017 Ayurvedic Breakfast Všechna práva vyhrazena

Tyto internetové stránky používají soubory cookies. Cookies můžete zakázat v nastavení vašeho prohlížeče. Více informací.
Správce webu Jakub Mašek - Clocan

Napište nám e-mail na ayurvedicbreakfast@novinynanovinky.cz
Black Swan Media, Na Poříčí 25, 110 00 Praha 1

Zdravé články do e-mailu?

Odesláním osobních údajů dáváte souhlas se zpracováním osobních údajů pro potřeby marketingových aktivit společnosti PLANKVADRAT, s.r.o.

Formulář byl odeslán, děkujeme.