Ájurvédské tipy na zimu

Být v zimě nemocný je prý normální? Vůbec ne! Stačí dodržovat několik jednoduchých ájurvédských zásad a toto sychravé studené období můžeme zažít v plném zdraví. Věnujme pozornost naší stravě, cvičení a životnímu stylu. Pro každé roční období potřebujeme různé metody udržování zdraví. Jinými slovy: ájurvéda v zimě vypadá úplně jinak než na jaře nebo v létě.

Zvláštní ticho charakterizuje zimu, příroda ustoupí do dlouhé, temné fáze spánku. Nastává období, kdy se máme zklidnit a koncentrovat naši vlastní energii. V zimě bychom si měli odpočinout, přemýšlet, rozvíjet vize, trochu se stáhnout z energie směřující ven a přesměrovat ji dovnitř.

Naše tělo touží po výživnější stravě

Zima je roční období, kdy je trávicí oheň nejsilnější. Tělo tak potřebuje více kalorií, aby zůstalo v zimních měsících v teple a zdravé. Proto v zimě toužíme po silnější a výživnější stravě a většina z nás přijímá větší množství potravy. Důležité je jíst jídlo teplé, vařené, mírně mastné a dobře kořeněné.

 Ovoce a zelenina ano, ale vařená

Vyhnětě se studené a surové stravě nebo aspoň omezte saláty, syrové ovoce a zeleninu, jogurt, zmrzlinu a podobné potraviny. Snídejte vařené cereálie jako jsou ovesné vločky nebo rýže s kompotem se zahřívacím kořením (anýz, skořice, kardamom, hřebíček). K obědu a večeři je ideální dušená zelenina, celozrnný chléb a zahuštěné polévky. Vydatná a hřejivá zelenina zelí, vařený špenát, cibule, mrkev a jiná kořenová zelenina je pro nás v tomto ročním období velmi dobrá. Totéž platí pro koření jako je česnek, zázvor, černý pepř, kajenský pepř a chilli papričky. Pro ty, kteří mají rádi živočišné produkty, je zima také dobrým časem k vychutnání vajec a masa – kuřete, krůty, králíka a zvěřiny.

I nápoje mají být teplé

Při pití tekutin se dává přednost teplým nebo horkým nápojům. Vhodné jsou zejména kořeněné čaje. Recept na zlaté mléko najdete ZDE Po jídle je obzvláště stravitelný čaj se zázvorem, skořicí a černým pepřem nebo koriandrem, kmínem a fenyklem.

Pohyb ano, ale s mírou

Je normální se v zimních měsících pohybovat pomaleji a uvolněněji. Je to skvělý čas na odpočinek, reflexi a ticho, vědomě se vyhýbejme stresu a spěchu. Ranní chůze, tai-chi nebo jóga ukončená dýchacím cvičením jsou milým vstupem do nového dne.

Pravidelný denní režim

V zimním období hraje pro nás ještě větší roli rutina a pravidelný denní režim jako jsou časy, kdy vstáváme, pracujeme, jíme a spíme. Obecně je vhodné v zimě spát o něco déle a jít i dříve spát. Čas nás až tolik nehoní – rozmanitost a spontánnost jsou královnou léta, v zimě ustupují.

Voňavá atmosféra

V zimě je obzvlášť důležitá dobrá společnost. Vybírejte si, s kým chcete strávit svůj čas. Je však stejně důležité najít rovnováhu a udělat si čas jen sám pro sebe a dělat jen to, na co máte chuť jako například dlouho ležet ve vaně, přečíst si dobrou knihu s šálkem skořicového čaje, meditovat a poslouchat uklidňující hudbu. Perfektními společníky pro tyto chvíle jsou vonné tyčinky, světlo svíček a teplé pletené ponožky. Už jste si je zkusili uplést sami? Dlouhé zimní večery jsou na to ideální příležitostí.

Připravila: Danuše Siering

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Instagram

Instagram did not return a 200.

Sledujte nás!

Copyright © 2017 Ayurvedic Breakfast Všechna práva vyhrazena

Tyto internetové stránky používají soubory cookies. Cookies můžete zakázat v nastavení vašeho prohlížeče. Více informací.
Správce webu Jakub Mašek - Clocan

Napište nám e-mail na ayurvedicbreakfast@novinynanovinky.cz
Black Swan Media, Na Poříčí 25, 110 00 Praha 1

Zdravé články do e-mailu?

Odesláním osobních údajů dáváte souhlas se zpracováním osobních údajů pro potřeby marketingových aktivit společnosti PLANKVADRAT, s.r.o.

Formulář byl odeslán, děkujeme.